9 marca 2018 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Ustawa ta wprowadziła istotne zmiany, dające radom gmin możliwość ograniczania dostępności sprzedaży alkoholu.
Radni Rady Miejskiej w Szprotawie muszą podjąć w terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy nowe uchwały określające maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy oraz zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych. Rada Miejska może również podjąć uchwałę w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży oraz uchwałę w sprawie wprowadzenia odstępstwa od zakazu spożywania alkoholu w miejscu publicznym.
Ustawa nałożyła także na rady gmin, przed podjęciem uchwał, obowiązek zasięgnięcia opinii wszystkich jednostek pomocniczych gminy do projektów uchwał (z wyjątkiem uchwały o wprowadzeniu odstępstwa od zakazu spożywania alkoholu w miejscu publicznym – tu jednostki pomocnicze mogą, ale nie muszą opiniować projektów uchwał). W gminie Szprotawa jednostkami pomocniczymi są osiedla i sołectwa.
Założenia do projektów uchwał zostały określone przez szprotawskich radnych podczas spotkania, które odbyło się 18 maja br. Na podstawie przyjętych wytycznych sporządzone zostały trzy projekty uchwał w sprawie:
- ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy Szprotawa oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Szprotawa – do pobrania,
- ograniczenia na terenie Gminy Szprotawa godzin nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży – do pobrania,
- wprowadzenia odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym na terenie Gminy Szprotawa – do pobrania.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Szprotawie Andrzej Skawiński zwrócił się do jednostek pomocniczych gminy z wnioskiem o zaopiniowanie ww. projektów uchwał. Sołtysi oraz przewodniczący zarządów osiedli zobligowani zostali do zorganizowania zebrań mieszkańców oraz zebrań sołeckich i przesłania opinii w terminie do 22 czerwca br.
Zachęcamy wszystkich mieszkańców gminy Szprotawa do uczestnictwa w zebraniach organizowanych przez sołtysów oraz przewodniczących zarządów osiedli, aby wyrazić opinię na temat rozwiązań przyjętych w projektach uchwał.