Aktualności

  • 24-06-2022

ZAPRASZAMY NA SENSORYCZNY PLAC ZABAW

Na terenie Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Wiechlicach otwarty został sensoryczny plac zabaw. To specjalnie zaprojektowana przestrzeń do eksperymentowania z nauką, która inspiruje, angażuje wszystkie zmysły, rozwija motorykę, działa terapeutycznie i edukacyjnie.
Specjalny plac zabaw składa się z panelu sensorycznego, który rozwija percepcję wzrokową u dzieci słabo widzących; plenerowej orkiestry, która rozwija percepcję słuchową  u dzieci słabo słyszących;  kulodromu, który stymuluje wyobraźnię przestrzenną, uczy kreatywnego i logicznego myślenia, wspomaga koordynację wzrokowo – ruchową, zachęca do zespołowej pracy, uczy działania w grupie; świata iluzji, który rozwija wyobraźnię, pobudza kreatywne myślenie; obiektu o nazwie „wielkie malowanie”, który rozwija fantazję i motorykę małą.
 
Sensoryczny plac zabaw może stać się niezapomnianą przygodą dla każdego dziecka. Prawidłowy rozwój fizyczny całego ciała, dobre samopoczucie i nastrój są niezwykle istotne dla wszystkich dzieci w każdym wieku.  Uczniowie rozwijają tu i ćwiczą swoje reakcje na informacje napływające do mózgu. Elementy placu nie tylko wspaniale oddziałują  na zmysł wzroku, słuchu, dotyku, ale też uwalniają dziecięcą kreatywność. Sensoryczne, interaktywne urządzenia rozwijają zarówno zmysły, jak i wpływają na lepszą współpracę w grupie oraz zachęcają do nauki przez zabawę. Wspierają najmłodszych w rozwijaniu ich zdolności. Standardowe place zabaw rozwijają ich zdolności ruchowe, jednak nie wspierają rozwoju zmysłów, takich jak słuch, dotyk czy wzrok, które są niezbędne do harmonijnego rozwoju. Zabawy sensoryczne natomiast, ćwiczone na specjalnym placu, przynoszą najmłodszym dzieciom wiele korzyści, m.in. ułatwiają odbieranie i przetwarzanie bodźców, wzmacniają prawidłowe napięcie mięśniowe, doskonalą kontrolę ruchów głowy i tułowia, usprawniają koordynację ruchu gałek ocznych, wpływają na harmonijną pracę układu nerwowego, stymulują dzieci do poznania i odkrywania świata. Jest to niezwykle istotne, ponieważ większość podejmowanych przez nas działań wymaga łączenia informacji z różnych zmysłów. Jeśli pojawiają się zaburzenia integracji sensorycznej,  dziecko może mieć trudności z koncentracją, nauką, z wykonywaniem zadań, może wykazywać się nadmierną ruchliwością lub zbytnią powolnością. Objawami są również wszelkie zaburzenia w koordynacji ruchowej. 
 

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją